Evaluación de calidad de aulas virtuales mediante el uso de rúbricas en carreras de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional del Nordeste

Abstract

This article presents the quality evaluation of virtual classrooms carried out in the context of the COVID-19 pandemic, corresponding to three undergraduate courses from Facultad de Medicina of the Universidad Nacional del Nordeste, through the use of an analytical rubric. The research corresponds to a doctoral thesis, within the framework of a CONICET research grant.

The research is based on the qualitative approach, the interpretative educational research paradigm and the case study methodological strategy; hence, the results distinguish differences, similarities and issues to be improved in the didactic proposals in the virtual classrooms under study, predominantly in the learning assessment system and the tutoring plan system. To this end, the analytical rubric was designed as an evaluation instrument, applied to the Virtual Campus of Medicine, where the quality of these virtual learning environments was evaluated in disciplinary, pedagogical and technological terms.

After the methodological development, the findings and the evaluation evidences obtained as results, gave rise to an emerging proposal to expand two dimensions of the rubric, referred to the evaluation of learning and the tutorial role in virtual environments, evidencing the relevance of this type of instrument in the evaluation of the quality of these spaces, due to its versatile and flexible nature.

Abstract visto = 37 veces
PDF (Español (España)) - Artículo descargado = 36 veces
HTML (Español (España)) - Artículo descargado = 4 veces

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mara Elisabet Moreyra, Universidad Nacional Nordeste

-Doctora en Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación, por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Facultad de Humanidades y Artes. Tesis con calificación 10 (sobresaliente). 10 de mayo, de 2024. 

-Magister en Tecnología Educativa y Competencias Digitales, por la Universidad Tecnológica México; graduada el 27 de julio de 2022, con calificación de 9,51 (Distinguido).

-Especialista en Educación y Nuevas Tecnologías por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), graduada el 08 de mayo de 2020, con calificación de 9 (distinguido).

-Licenciada en Ciencias de la Educación, graduada en el año 2018 y tesis calificada como sobresaliente (diez), por la Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Humanidades.

-Profesora en Ciencias de la Educación, graduada en el año 2015 con un promedio histórico de 8,87 (muy bueno), por la Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Humanidades.

-Profesora auxiliar en dos asignaturas, de “Didáctica General” y “Tecnología Educativa” para los distintos profesorados, de la Facultad de Humanidades, UNNE.

- Forma parte de equipos docentes en carreras de complementación pedagógica de la UNNE (Didáctica y Curriculum de la Educación Superior, Didáctica General, Didáctica Específica) y carreras de posgrado (Especializaciones en docencia Universitaria y en Educación Superior; Maestría en Educación virtual en Ciencias de la Salud).

Marcelo Alegre, Universidad Nacional del Nordeste

-Especialista en Gestión y Docencia para la Educación Superior
-Profesor en Ciencias de la Educación
-Licenciado en Ciencias de la Educación

-Becario Doctoral CONICET.

-Profesor JTP de asignatura "Evaluación" en la carrera de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades, UNNE. 

Published
2024-11-25
How to Cite
Moreyra, M. E., & Alegre, M. (2024). Evaluación de calidad de aulas virtuales mediante el uso de rúbricas en carreras de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional del Nordeste. RAES - Revista Argentina De Educación Superior, (29), 212-227. Retrieved from http://revistas.untref.edu.ar/index.php/raes/article/view/2181
Section
Artículos