Educational Social Management in Argentina: analysis of the First Report of the National Survey of Community Educational, Cooperative and Social Management Experiences, 2021

  • María Eugenia Vicente Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de La Plata (UNLP).
Keywords: Social Management, Education, Educational experiencies

Abstract

The article has the objective of problematizing the production of knowledge on educational social management in Argentina. Its legal recognition is recent when, in 2006, the current National Education Law declared social management as a “third form” of management, along with private and state management options. This new figure inaugurates and challenges to think about an approach that is not limited to the classical conceptions of educational management in the way in which research has historically approached the object. The analysis of the article answers the question: What is (not) Educational Social Management? The answer is given from the dimensions of: formal/informal; state management/private management; hegemonic trajectories/subordinate trajectories; bureaucracy/post-bureaucracy; presenting itself in a dichotomous mode in order to demonstrate that our object of study is superior in that it constitutes a new order of practices and identities that configures this new educational management.

Abstract visto = 120 veces
pdf (Español (España)) - Artículo descargado = 34 veces
html (Español (España)) - Artículo descargado = 5 veces

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Eugenia Vicente, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de La Plata (UNLP).

Posdoctoranda en Trabajo Social (FTS, UNLP); Doctora en Ciencias Sociales (FLACSO); Magister en Dirección de Recursos Humanos (UCES); Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (FaHCE, UNLP).

Profesora Jefa de Trabajos Prácticos de la Cátedra Administración de la Educación y las Instituciones Educativas (FaHCE-UNLP); y docente a cargo de seminarios de posgrado. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Docente-Investigadora categoría III del Programa de Incentivos -SPU del Ministerio de Educación. Investigadora integrante de proyectos de Investigación y Desarrollo del Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS/UNLP/CONICET). Fue becaria doctoral del Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas entre 2010 y 2018. Ganadora del premio Iluminis a la Excelencia Académica por la UCES, en 2015. Obtención del título Egresada Distinguida por la Universidad Nacional de La Plata, en 2012. Sus trabajos están vinculados a las temáticas sobre educación y trabajo, gestión socio educativa y trayectorias.

 

Published
2024-08-01
How to Cite
Vicente, M. E. (2024). Educational Social Management in Argentina: analysis of the First Report of the National Survey of Community Educational, Cooperative and Social Management Experiences, 2021. Revista Latinoamericana De Políticas Y Administración De La Educación, (20), 162-175. Retrieved from https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1713
Section
Sección general