The extension of the school day at the elementary level in the province of Corrientes from the perspective of the classroom

  • Ana María DAndrea Universidad Nacional del Nordeste
  • Daiana Yasmín Vallejos Universidad Nacional del Nordeste
  • Cecilia Inés Silvero Saiach Universidad Nacional del Nordeste
  • Florencia María de los Milagros Maciel Universidad Nacional del Nordeste
  • Jorge Ezequiel Almirón Universidad Nacional del Nordeste
Keywords: Elementary level, School time, Educational policy, Classroom, Educational strategies

Abstract

The objective of this article is to describe and analyze the process of implementation and adaptation of the extension of the school day at the primary level in the province of Corrientes.
More time at the school is considered an opportunity to reinvent the classroom, reduce inequalities and close learning gap.
The work is based on a descriptive design, resorting to class observations, analysis of curricular documents (planning, notebooks, books and other teaching resources) and in-depth interviews with third grade teachers from four school in the province of Corrientes (Argentina)
There is a progressive appropriation of the training device implemented by the Ministry of Education. The joint proposed by the jurisdiction of different national and jurisdictional programs has enhanced the possibilities of development to one more hour. In most of the hours observed, it taught, it learned, and skills it strengthened and supported. Students. Much of the success of the time that was added depends on the strategies that the teacher implements, whether or not they correspond to the jurisdictional proposals. There is a demand from the Ministry for greater support with the implementation of more training courses and the production of more pedagogical documents.

Abstract visto = 124 veces
pdf (Español (España)) - Artículo descargado = 48 veces
html (Español (España)) - Artículo descargado = 1 veces

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María DAndrea, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora en Ciencias de la Educación. Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica. Doctora en Antropología Social. Docente-investigadora de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Responsable del Área de Investigación de la Dirección de Planeamiento e Investigación Educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Corrientes.

 

Daiana Yasmín Vallejos, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora en Ciencias de la Educación. Docente-investigadora de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Asistente de Investigación de la Dirección de Planeamiento e Investigación Educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Corrientes.

 

 

Cecilia Inés Silvero Saiach, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora en Ciencias de la Educación. Profesora Adscripta de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Asistente de investigación de la Dirección de Planeamiento e Investigación Educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Corrientes.

 

 

Florencia María de los Milagros Maciel, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora en Lengua y Literatura. Especialista en Pedagogía de la Lectura con Orientación en Literatura para Niños y Jóvenes. Profesora adscripta de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Investigadora asistente de la Dirección de Planeamiento e Investigación Educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Corrientes.

 

Jorge Ezequiel Almirón, Universidad Nacional del Nordeste

Profesor en Matemática. Docente investigador de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE). Asistente de investigación de la Dirección de Planeamiento e Investigación Educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Corrientes.

 

Published
2024-07-31
How to Cite
DAndrea, A. M., Vallejos, D. Y., Silvero Saiach, C. I., Maciel, F. M. de los M., & Almirón, J. E. (2024). The extension of the school day at the elementary level in the province of Corrientes from the perspective of the classroom. Revista Latinoamericana De Políticas Y Administración De La Educación, (20), 138-150. Retrieved from https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1990
Section
Sección general